El Ple al Carrer / transparència

Des de la CUP, mantenint-nos fermes en la nostra vessant oberta i transparent posem el debat del Ple a la disposició explicant què hem votat i argumenant el nostre vot.

En aquest ple de maig hem tractat els següents temes. Us expliquem els punts i el sentit del vot.

1.- APROVACIÓ ACTA DARRERA SESSIÓ.

S'aprova per unanimitat.

2.- ASSUMPTES DE TRÀMIT.

En aquest punt no es vota. Només s'informa dels tràmts administratius que l'Ajuntament Ple ha de conèixer.

3.- CANVI FINANÇAMENT INVERSIONS 2016.

(Votem A FAVOR i s'aprova)

Quan es van aprovar els pressupostos per al 2016 encara no estava tancada la liquidació del 2015. Aquest tràmit es tanca a 30 d'abril a tots els Ajuntaments. Per tant, quan es fa el pressupost s'ha de ser prudent perquè es pressuposten les despeses via crèdit i això genera endeutament. Una vegada feta la liquidació el govern fa una proposta de reduir crèdit.

Els marxistes considerem que endeutar-se no és positiu ja que acabem depenent molt dels bancs i perdem autonomia. En el nostre cas, però,  tenim un endeutament del 41% del pressupost, que està bastant bé tot i que el nostre desig és ser un poble autosificient i sobrià econòmicament. 

A part de votar a favor de la proposta, amb el Romanent que queda proposem destinar-lo a altres qüestions, com incrementar la despesa en els horts municipals, garantir un àpat al dia a tots els infants, ampliació de la xarxa wifi...

4.- DECLARACIÓ D’INTERÈS MUNICIPAL VISOREN

(Ens ABSTENIM a la votació però s'aprova)

L'Ajuntament proposa declarar d'interès municipal l'edifici de titularitat de Visoren al carrer Can Gaietà 36. Això bonifica l'empresa privada Visoren en un 95% de l'IBI quan l'empresa té aquesta finca com a negoci i, per tant, en té benefici. Entenem que si una empresa té benefici a partir d'un bé comú ha d'assumir aquesta bonificació com a contraprestació de gaudir d'un terreny públic i tenir menys beneficis a costa d'un dret fonamental com és l'habitatge. 

Estem d'acord en baixar els preus dels lloguers protegits d'aquesta finca, però preferim fer-ho d'una altra manera. El sentit del vot, en forma d'abstenció, és perquè no volem vetar que hi hagi una rebaixa de preu per qui realment ho necessita però, la bonificació via privats només abarateix 15 euros mensuals a cada llogater. No és la solució més equitativa ni una gestió eficaç del bé comú. El context de crisi actual amb prop d'un centenar de famílies a Tiana reben ajuts de Càrites o Benestar Social ens porta al posicionament que, 15 euros per a alguna gent no suposa un sacrifici i no necessiten aquesta rebaixa i, en canvi, altres famílies de la mateixa finca, una rebaixa de 45 euros (fent bonificacions adaptades del preu del lloguer) els serviria per a poder garantir una nutrició més saludable als seus fills i filles o estar una mica al dia del pagament de serveis energètics (i més ara que el Constitucional ha prohibit la llei aprovada pel parlament sobre pobresa energètica). Com sempre, doncs, som l'única organització que té en compte les classes populars i les persones amb risc d'exclusió social.

Enlloc de bonificar l'empresa privada i treballar amb caràcter público/privat (vessant liberal i capitalista) preferim establir contacte directe amb els llogaters.  Els diners dels nostres impostos que es faran servir per a una rebaixa de tipus lineal (igual per a tothom) volem que serveixin per redirigir aquesta finca de lloguer protegit cap a un lloguer social. Això suposaria que hi hagués una tarifació adaptada a les possibilitats de cadascú i no un estalvi igual per a tothom. No totes les persones que viuen als pisos de can Gaietà estan en les mateixes condicions econòmiques però tothom rebrà el mateix descompte. Trobem més just que els lloguers de pisos que són propietat de l'Ajuntament tinguin preus adaptats a les rendes i contextos de cada família. Reclamem que realment hi hagi unes bonificacions justes que siguin un veritable suport a les persones amb més vulnerabilitat.   

El sr. Ricard Fabra va acceptar estudiar la proposta i no la descarta de cara a properes bonificacions.

5.- FORMALITZACIÓ CESSIÓ TERRENYS A DIPUTACIÓ OBRES PASSEIG VILESA.

(Ens abstenim a la votació però s'aprova) Es formalitza una cessió d'una transacció realitzada en un moment en què no hi érem i per tant, no creiem oportú votar en un punt que no hem decidit en el seu moment.

6.- MOCIÓ DE JUNTS SOBRE COMISSIÓ DE TREBALL ROM/REGLAMENT PARTICIPACIÓ CIUTADANA.

(El nostre vot és EN CONTRA i no s'aprova)

En les darreres comissions informatives des de la CUP vàrem demanar un calendari per a la modificació del ROM i quina era la metodologia proposada per l'equip de govern. Pels canals d'informació locals van anunciar la posada en marxa de la comissió. Critiquem al govern que la notícia ens hagi arribat per la comunicació externa i no per canals informatius interns. Malgrat tot, però, vam exigir al govern que ens presentés per escrit com pretenien fer aquest canvi del ROM per valorar si votàvem a favor d'aquesta moció o no. Nosaltres ja proposàvem la modificació del ROM al programa electoral i per tant, ens semblava bé tot i que calia valorar quina metodologia és més pràctica i democràtica. 

Així doncs, se'ns ha fet arribar per escrit el calendari i la metodologia ja que la CUP va fer petició formal i registrada en acta de les Comissions informatives de la Presidència del dimarts 26 d'abril de 205  l'expedient 302/16 de l'Ajuntament de Tiana en què es proposa:

-El dia 30 de juny es presentarà un DOCUMENT BASE.

-Del 30 de JUNY fins el 31 de juliol els partits polítics treballaran el redactat definitiu amb debat i aportacions de totes les forces.

-Per al Ple de Setembre es redactarà un text consensuat que passarà el dictamen de les Comissions Informatives després de reformular el Document Base i havent-lo convertit en PROPOTA D'ACORD després del debat polític i esperem que consensuat. 

Vam dir que trobem a faltar la participació ciutadana i és aquí on discrepem amb l'equip de govern. De totes maneres com a CUP posarem el debat al carrer per nodrir el debat polític i el document del ROM amb les aportacions de les persones i les entitats de Tiana. Ho farem ja que per a demanar aportacions de la gent no necessitem el permís de la institució. Nosaltres donem el poder al poble i no demanarem ni permís ni perdó per preguntar a la gent sobre el ROM. Si l'Ajuntament no obre el ROM a la participació ciutadana ho farem nosaltres sense por. No ens cal que ens autoritzin.

Com que està per escrit i tenim còpia de l'expedient hem fet la següent valoració; la moció demana que cada partit aporti una persona per a elaborar el ROM. La proposta del govern és elaborar un document bàsic i, per tant, la nostra organització que és assembleària, horitzontal i oberta tindrem la possibilitat de tenir un mes el document base a les mans per tal de poder-lo treballar amb més persones, consultar experts, fer comparatives, sotmetre'l a un debat obert al poble... La moció ens obligaria, pel seu redactat, que el ROM fos un document elaborat dins dels despatxos ja que, contemplant que a l'oposició som l'únic partit obertament d'esquerres i radicalment democràtics i hi trobem partits generalment partits conservadors i de dretes, l'actual ROM podria vetar aquesta participació ciutadana que proposa la mateixa moció si s'emparen a la normativa vigent.     

Pel que fa al punt del REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA entenem que l'Ajuntament ha de dinamitzar jornades on, des del punt 0 la ciutadania participi en la seva confecció. LA CUP creiem en el poder del poble i no en el paternalisme i per tant, som partidaris de crear un RPC des de la mateixa participació ciutadana. En la mateixa línia que l'anterior punt, defugim la política de despatxos. 

7.- MOCIÓ DE JUNTS SOBRE JUNTES DE PORTAVEUS.

(El nostre vot és en CONTRA i no s'aprova)

Des de la CUP creiem que les institucions tenen unes funcions i que aquestes han de ser el més fines possibles. El poble és adult i madur per autoorganitzar-se. Estem totalment d'acord en la funció assessora de les Juntes de portaveus, ara bé, qui és un partit polític per tenir la veritat absoluta? Amb l'actual ROM hi formarien part només els portaveus dels grups municipals i la proposta de calendari suposa un augment substancial de les dietes a les regidores. Cal remarcar que el nostre regidor no va anar a la Junta de Portaveus i per tant no ha cobrat els 250 euros que costa. 

Som més partidàries que les Juntes de Portaveus, en el nou ROM, especifiquin grans temes que permetin posar els debats polítics al carrer, no només comptant amb 6 portaveus. Creiem que el que cal no és una Junta de Portaveus (pròpiament dita) sinó anar cap a la via de construir espais de debat que puguin ser més oberts, que aquests siguin els que tinguin la veritable funció d'assessorament a alcaldia (espais on participin ciutadania, forces polítiques, entitats com l'OCM principalment i les que desenvolupen activitats lligades amb el poble).

No estem d'acord en la proposta perquè creiem que els portaveus dels grups municipals són també portaveus del poble però NO REPRESENTANTS (cada persona es representa a si mateixa i no ha d'estar lligada la seva veu a un vot cada quatre anys) i, per tant, no volem institucionalitzar més la gestió del bé comú que ha de fer l'Ajuntament.  Creiem que la visió que li dóna Junts per Tiana és massa institucional i afirma que el Ple és la màxima expressió democràtica del poble. Nosaltres creiem que aquesta afirmació és una perversió del terme democràcia i que no és el Ple la màxima expressió democràtica sinó el propi poble, autoorganitzat tal i com van fer els veïns del carrer Sant Antoni. És en aquest model en el que creiem i no en el d'ampliar el poder polític i control dels pobles des de la institució. Creiem en el PODER POPULAR i no en el PODER INSTITUCIONAL. 

8.- INTERPEL·LACIÓ DE JUNTS SOBRE EL PARC TEMÀTIC DE “LES TRES BESSONES”.

No es vota. És una seriació de preguntes al respecte del mobiliari del Parc Joan Armengol. 

9.- INTERPEL·LACIÓ DE JUNTS SOBRE INDICADORS UTILITZATS PER VALORAR LES POLÍTIQUES DE SEGURETAT DEL POBLE.

No es vota. És una seriació de preguntes que es responen al Ple. 

10.- INTERPEL·LACIÓ DE JUNTS SOBRE COMPLIMENT DE LA NORMATIVA DE TRANSPARÈNCIA.

No es vota tot i que compartim la interpel·lació. El senyor Ricard Fabra argumenta i justifica que la previsió per complir amb els ítems d'Infoparticipa de la UAB estan previstos i en marxa. En farem el seguiment. 

11.- PREC DE CDC/DC PER NOMENAR “REPÚBLICA” A UNA PLAÇA O CARRER DE TIANA.

No es vota i compartim el Prec.

12.- PRECS I PREGUNTES.

 

Qualsevol dubte: [email protected]

Ser oposició no vol dir votar en contra del govern. La CUP vota des de baix a l'esquerra. És important llegir la notícia més enllà del titular i volem desmentir les difamacions que s'estan fent contra la nostra assemblea. No estem en contra de ningú i constantment es manipulen les nostres paraules i argumentaris fent extractes de "premsa groga". Estarem sempre a favor de les polítiques d'esquerres i treballarem per a les classes populars. Per aquest motiu, els nostres arguments els donem nosaltres en primera persona. No necessitem intermediaris que expliquen veritats a mitges o exposin públicament arguments deslligats de context. Ens desmarquem d'aquesta manca d'ètica política i no entrarem en aquest joc. Així doncs, sempre que no entengueu algun posicionament ja us l'expliquem nosaltres, que som adultes i organitzades per ser propietàries de les nostres paraules i les nostres accions.